Klára Sedlo

Klára Sedlo

nar.  16. dubna 1993 Praha je česká akademická malířka.

Klára Sedlo je absolventkou Akademie výtvarných umění v Praze. V letech 2014–2018 studovala malbu v ateliéru Michaela Rittsteina, v letech 2018–2020 v ateliéru kresby Jiřího Petrboka. Studium zakončila diplomovou prací s názvem Rituály a získáním titulu MgA. Žije a tvoří v Praze.

Největší inspiraci nalézá ve figurálním analytickém symbolismu. Libuje si v temných dřevěných místnostech starých chat, magických rituálech a všech absurdních věcech i kýčovitých bizarnostech, které se vymykají normálu. Ráda dochází k podstatě věcí a mistrně si hraje s nadsázkou i ve vážných věcech. (…) Klára Sedlo ve své tvorbě zdůrazňuje feministickou rovinu v její ryzí podobě. Ženu jako symbol živočišné energie, ale také křehkosti a zranitelnosti. Obrazy zabývající se toxicitou partnerských vztahů nebo rebelský pohled na konzum. Vtip, vhled i nadhled.

Věnuje se především olejomalbě a klasickému dvojrozměrnému obrazu, nad rámec této tvorby ale sklouzává i k tvorbě autorských knih a krátkých povídek, ve kterých rozvádí svá témata dál (například komiks Make a Wish, 2020). Svou tvorbu okrajově spojuje s happeningem při tzv. „Live Painting“ akcích, jako například na Colours of Ostrava v roce 2019 nebo v případě akce Vanguard Prague ve stejném roce, kdy vytvořila mural na Domě módy na Václavském náměstí.

Aktivně vystavuje od svých studijních let. Na kontě má nejméně 30 sólových výstav a stejné množství skupinových. Svá díla vystavovala v České republice, SlovenskuNěmeckuVelké BritániiItálii a Belgii. V roce 2019 byla mezi finalisty berlínské BBA Artist Prize a tentýž rok mezi finalisty MostynOpen21 ve Velké Británii. Sedlo je zastoupena ve více než stovce soukromých sbírek v České republice, Slovensku, Německu, RakouskuSpojených státech a Austrálii. Roku 2022 knižně vydala povídku Lami. Současně se věnuje ilustraci knih.

Mezi její nejčastější náměty patří objekty odrážející soudobý kýč, bizarní předměty, folklór a rituály (i jejich psychologii). Ve své diplomové práci zpracovávala téma obsedantně kompulzivní poruchy. Na základě fragmentu reality vytváří nové příběhy i fabulované absurdní legendy (například „Legenda o Bugsy the Evil“), které zaznamenává pomocí pláten. Od roku 2019 také zpracovává téma Voynichova rukopisu. Tato série obrazů byla prezentována na dvou sólových výstavách v průběhu roku 2020 (Czech Bussines Club a Barley Gallery).

Doposud vystavovala na více než 30 samostatných výstavách a na téměř 50 skupinových výstavách u nás i v zahraničí.